dimarts, 30 de març del 2010

New deal

Les darreres enquestes sobre intenció de vot publicades per La Vanguardia i El Periódico han acabat d'estendre el pànic al carrer Nicaragua, on els socialistes catalans tenen la seva seu central. Les enquestes confirmen allò que tothom sospita (començant pels màxims dirigents del PSC), la més que probable defunció del Tripartit a les eleccions autonòmiques de la propera tardor. Davant d'aquest panorama, el candidat Montilla s'ha vist obligat a moure fitxa. La primera decisió que ha pres al respecte ha estat substituir José Zaragoza com a cap de campanya electoral després de sis anys dirigint-les amb ma de ferro i més d'una polèmica. El seu substitut, Jaume Collboni, ha avançat bones intencions. Per començar ha renegat de les estratègies d'en Zaragoza. Segons ha explicat públicament, el nou estil de la campanya dels socialistes "serà constructiu, d'explicació de propostes i de contrast de models, que no de persones". El nou estil també evitarà "la crítica per la crítica i la destrucció de l'adversari".

A Collboni només li ha calgut una compareixença pública com a director de campanya per desacreditar al secretari d'organització del PSC. Sense dir-ho explícitament, ha reconegut sense ambages la guerra bruta que el seu antecessor va desplegar contra els adversaris polítics durant un munt anys. Zaragoza ha quedat "retratat" a la primera de canvi. La desafecció dels ciutadans amb la política "exigeix un to positiu i constructiu", ha dit Collboni, que ràpidament ha abjurat de les estratègies basades en "la confrontació i els atacs directes i personals" que han creat "un cert nivell de crispació i malentesos". Segons el nou director de la campanya electoral dels socialistes catalans els temps han canviat, "ara ens trobem davant d'un nou escenari". Ja veurem en què queda tanta tendresa i consideració per l'adversari. Hi haurà temps per parlar-ne.