divendres, 7 d’octubre del 2011

Aeroports fantasma

Fa uns dies comentava el malbaratament de diners públics que s'ha perpetrat a l'aeroport d'Osca, que ha costat 40 milions d'euros i acaba de penjar el cartell de cero (sí, tal com sona) vols diaris de forma indefinida. Doncs bé, a aquesta acrobàcia aèria propiciada i consentida pels governs de torn cal sumar-ne unes quantes més. Un magnífic reportatge dels serveis informatius de TV3 emès dilluns passat fica de ple el dit a la nafra en aquest assumpte. El cas d'Osca no és l'únic, segons revela la tele catalana. Durant els darrers anys els nostres governants han enterrat prop de 500 milions d'euros en diverses instal·lacions aeroportuàries que no serveixen per a res, on volen quatre gats mal comptats i gràcies, tot un èxit de previsió.
Imatge habitual de l'interior de l'aeroport de Ciudad Real, totalment buit.
El deliri malbaratador dels nostres polítics en matèria aèria és esgarrifós:
Osca: Promogut pels governs central i autonòmic (tots dos socialistes). 40 milions d'euros d'inversió. 0 vols i 0 destins.
Lleida: Promogut pel govern de Catalunya (el tripartit encapçalat pel socialista Montilla). 95 milions d'euros d'inversió. 1 destí (2 vols per setmana a Palma).
Castelló: Promogut per la Diputació de Castelló i la Generalitat Valenciana (institucions on governa el PP). 150 milions d'euros d'inversió. 0 vols i 0 destins.
Múrcia: Promogut pel govern regional de Múrcia (on també mana el PP). 200 milions d'euros d'inversió. S'està acabant de construir a prop d'un altre aeroport (San Javier). La previsió és que abans del proper estiu tingui un vol operatiu a un destí (ens ho hem de creure?).

A banda de totes aquestes inversions disbaratades, avui llegeixo a La Verdad de Múrcia que, a sobre, els governs regionals també subvencionen amb diners públics (amb acords de promoció comercial) aeroports clarament deficitaris com alguns dels esmentats i els d'Albacete, Burgos, Salamanca, León, Badajoz, La Rioja y Valladolid, on el trànsit de viatgers està sota mínims. Un dels més beneficiats, segons aquesta informació és el d'Albacete, on el govern de Castella-La Manxa, ha subvencionat amb prop de 250 milions d'euros (durant el període 2007-2011) aerolínies i rutes gens rentables.

A tots aquests casos cal afegir-ne un altre que dóna per llogar-hi cadires: l'aeroport internacional de Ciudad Real, on s'han enterrat 1.100 milions d'euros, 400 dels quals aportats per Caja Castilla-La Mancha (CCM), intervinguda pel Banc d'Espanya després de detectar un forat negre de quasi 4.000 milions d'euros. El tancament del primer aeroport suposadament privat d'Espanya (suposadament perquè el govern regional presidit pel socialista Barreda també va injectar 140 milions d'euros) és imminent, segons apunten les darreres informacions i Vueling, l'única línia aèria que encara opera en aquestes instal·lacions.

Realment, totes les capitals de província han de tenir un aeroport o una estació de l'AVE? Com diuen els castissos, "apaga i vámonos".