dissabte, 17 de novembre del 2007

Màquines astutes

Fins que no ho comproves personalment no t'ho acabes de creure. Ho sospites, tens indicis, com la majoria, però no t'ho vols creure. I resulta que quan et toca veus que la cosa va de debò. M'explico. Fa uns dies vaig rebre una carta certificada d'hisenda on m'expliquen que han comprovat la meva declaració anual de l'IRPF i que han arribat a la conclusió de que m'han de retornar bastants euros menys dels que em pensava. Comprovo la declaració i, efectivament, l'error que ells han detectat és correcte (em vaig atribuir involuntàriament uns pagaments a compte que en realitat eren de la meva dona i no meus) i per tant m'han de retornar menys cales .

L'endemà vaig personalment a la delegació d'hisenda a esmenar l'error i , ingenu de mi, li pregunto a la funcionaria de torn com és possible què la meva dona no hagi rebut també una carta certificada avisant-la de que han detectat un error en la seva declaració (uns pagaments a compte realitzats i no inclosos en la mateixa) i que per tant li han de retornar més diners. Resposta: "això ha fa automàticament d'ofici la màquina (l'ordinador, suposo), nosaltres no tenim res a veure".

Conclusió: hisenda només es posa en contacte amb el contribuent quan ha d'escurar-li la butxaca, i en canvi no ho fa quan, per justícia ( la màquina també detecta els errors que afavoreixen al contribuent, no ho dubto) t'ha de retornar el que et pertoca. Quines màquines més astutes tenen a hisenda, oi senyor Solbes? qui les haurà programat...

Com podeu imaginar, a més d'esmenar la meva declaració també vaig formular la reclamació pertinent per que a la meva dona li retornen el que és seu. Ja veurem quan triguen a fer-ho.