divendres, 1 de juliol del 2011

A 120

Des d'avui ja es pot circular novament a 120 quilòmetres per hora per les autopistes espanyoles. Segons ha afirmat el vicepresident primer del govern i ministre d'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, durant els quatre mesos que la velocitat màxima en aquestes vies s'ha limitat a 110 km/h, l'Estat s'ha estalviat 450 milions d'euros en la factura de combustible. Si això és veritat, per què tornem, doncs, als 120 km/h de tota la vida? No seria més intel·ligent, ja que estem vivint en temps de crisi, continuar endavant amb la limitació de 110 km/h? A veure, si en quatre mesos hem estalviat 450 milions (amb una conjuntura favorable de descens del preu del cru), en un any n'estalviariem 1350 i en dos anys 2700.  Així, per què  no continuem amb aquesta línia d'estalvi? Em sap greu dir-ho, doncs no m'agrada ser simplista, però l'única raó que se m'acut per justificar aquesta decisió del govern d'en ZP, és que aquest govern és un govern seriós que compleix les seves promeses. Va anunciar que la mesura duraria quatre mesos, i quatre mesos ha durat. Ni un més ni un menys.

Bromes a banda, la realitat és que tot plegat és una gran mentida. No s'ha estalviat ni un cèntim. Ens volen ensarronar novament. L'hipotètic descens del consum de carburant que s'hagi pogut produir (on són les xifres, per cert?) en aquests quatre mesos té més a veure amb la crisi (molta gent s'ho pensa dues vegades abans d'agafar el cotxe) que amb els límits de velocitat a les autopistes. En un post anterior d'aquest bloc ja vaig explicar les conclusions d'un estudi del RACC que desmuntava totalment els arguments del govern pel que fa a l'impacte real dels 110 km/h en el consum de carburant. El descens de velocitat també havia d'ajudar a reduir el nombre d'accidents i la contaminació atmosfèrica. Tampoc s'ha aconseguit això? Al final de tot plegat, l'única dada contrastada de tot aquest conte de fades és que adequar totes les senyals al límit de 110 va costar 250.000 euros a l'erari públic, el mateix que es tornarà a gastar ara el ministeri de Foment per adequar-les de nou al límit de 120. Visca l'estalvi.

1 comentari:

Vicent Quiles ha dit...

Això no són més que cortines de fum.
No sé que més es debatiria el dia que es va aprovar passar-ho a 110, però el dia que es discutia si continuar o tornar a 120, també s'havia d'aprovar, entre altres coses, el sostre del gasto en les administracions pùbliques per a este ejercici... i d'això ningú es va enterar.
L'important és saber a quina velocitat hem de circular.